Inventaris van het archief van Stad Almelo 1819-1879 en de plaatselijke brandweer 1819-1913NL-AlmHA_AI023
Inventaris van het archief van de gemeente Stad Almelo (1878) 1880 – 1913 (1919) NL-AlmHA_AI020
Op bovenstaande afbeelding het station van Borne met stoomtrein, ca. 1930. Evenals de rest van Twente was Borne eeuwenlang slecht bereikbaar over de weg. Enige verbetering kwam er toen in 1827 de straatweg van Deventer, via Almelo en Hengelo naar Oldenzaal gereedkwam. Deze wegen hadden het grote bezwaar van de vele tollen. Verzoeken om Twente via een spoorweg te ontsluiten liepen aanvankelijk op niets uit. Pas toen in 1860 de Spoorwegwet tot stand kwam, kregen particuliere initiatieven een kans. Deze wet beoogde de aanleg van een aaneengesloten spoorwegnet in het hele land.
De tweede helft van de 19e eeuw nam de industrialisatie van ons land een hoge vlucht. De industrialisatie was ook de motor achter de toenemende vraag naar betere en snellere verbindingen. Via het water konden goederen weliswaar massaal vervoerd worden, maar dit nam geruime tijd in beslag. Bovendien waren veel waterwegen in de winter bevroren waardoor het vervoer stil kwam te liggen. Vervoer via het spoor leende zich bij uitstek voor een snel vervoer van grote hoeveelheden goederen. De eerste spoorlijnen werden in ons land op particulier initiatief aangelegd, waardoor een versnipperd spoorw...
Rondom den Herdenbergh 2005 - 04Inhoud - Pagina1. Van de redactie 12. Langs de Radewijkerbeek (K. Oosterkamp) 23. Plat ni-js - winter (J. Luisman-de Jonge) 184. Voor Hardenberg en Vaderland (E. Wolbink) 225. De biotanische vijvertuinen van Ada Hofman (K. Oosterkamp) 356. Kerkelijk leven in Radewijk (A. de Roo) 417. Baalder z...2005NL-HdbHVH_RDH2005-04